copticcaro.reismee.nl

St. Simeon's klooster en de Zeitoun kerken

Afgelopen zondag heb ik vooral op bed gelegen. De pyramides zuigen echt energie uitje, het is vreselijk, heel de dag niets gedaan.Maar goed, herstellen van een slopende tocht langs de pyramides is op zich wel aan te raden.

Gisteren ben ik met Jonas en de gids uit de St. Mark's kerk naar St. Simeons klooster geweest. In het klooster zijn een aantal kerken en praktisch alles is uitgehakt in de rots. De legende is dat deze rots of berg daar door een paus is neergezet. De paus werd uitgedaagd door de koning en dus liet de paus met behulp van zijn geloof de berg door de lucht zweven en zette hij hem neer op de plek waar hij nu staat.

In die berg is nu een grote openluchtkerk, helemaal in de rots uitgehouwen. Het ziet er erg indrukwekkend uit. Op andere plaatsen zijn nog een aantal kleinere kerken, ook in de rots. Er zijn ook opgravingen gedaan, waarbij een ander kerkje werd gevonden. Het is mooi om te zien hoe overal sculpturen in de rots zijn aangebracht. Waar nou precies het kloostergedeelte was, was mij niet duidelijk, leden van een kloosterorde heb ik ook niet gezien. Misschien dat die nog ergens anders, ver weg verstopt zitten. Ze heten hier namelijk niet voor niks de 'woestijnvaders', hahah.

's Middags hebben Jonas en ik een paar dozen gekocht en ja die zijn heel lastig te vinden hier. Ik heb m'n eerste doos al vol met spullen van Syrie. Eigenlijk had ik dat allemaal al terug willen sturen toen ik nog in Syrie was, maar helaas had ik geen tijd daarvoor. Nu dan maar. Ik wacht nog een paar dagen voordat ik het opstuur, want misschien kunnen er nog andere spullen mee. Ik ben trouwens heel veel afgevallen en nee, niet omdat ze hier geen eten hebben, maar omdat je door de hitte weinig energie nodig hebt. Twee maaltijden per dag is genoeg (dat was in Syrie niet anders). Maar goed, ik kan nu dus twee broeken niet meer aan, hahahah, en m'n spijkerbroek is ook te wijd (zelfs met riem op laatste gaatje). Ja, mensen, iedereen die wil afvallen: Go to the Middle East! Orientaals dieet werkt snel en effectief, hahah (resultaat bij thuiskomst niet gegarandeerd).

Gisteravond ben ik nog met Jonas naar deZeitoun kerken geweest, ze heten anders, maar na zoveel kerken ben ik de namen onderhand allemaal kwijt. Ze zijn hier bijna allemaal voor de Maagd, lijkt het. In ieder geval deMaagd van Zeitoun slaat op een gebeurtenis in de jaren '60.Maria schijnt toente zijn verschenen boven de kerk en duiven vlogen om haar heen. Zoals ik begreep gebeurde dit een aantal avonden achterelkaar. Bij detwee kerken hangen foto's van deverschijning.

Toen wij gisteravond in de kerk waren, was er in een kerk een bruiloft aan de gang. Erg bijzonder om te zien. De familie klimt zowat inde bruid en de bruidegom voor foto's, film, etc. En ergens ziet het er wat rommelig uit. In de andere kerk, waarboven Maria is verschenen, was het erg druk, maar dat kwam waarschijnlijk ook doordat het veel kleiner was.

Wat ik vandaag ga doen weet ik nog niet, misschien weer even naar de Hangende Kerk (sociale contacten moet je natuurlijk onderhouden). Misschien dat ik vanavond weer naar de Nijl ga, als Wagih (ja nu klopt de naam wel, hahah) tenminste meegaat. Een vrouw alleenlangs de Nijl kan op zich wel, maar je wordt wel door iedere man aangesproken en iedereen vraagt of je in hun bootje wilt meevaren (de partybootjes wel te verstaan). Maar goed, we zullen zien.

Groetjes,

Caroline

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!