copticcaro.reismee.nl

Bijna een week in Egypte

Afgelopen donderdagavond ben ik in Egypte aangekomen. Alles is gelukkig goed gegaan. Ik ben opgehaald en netjes in het hostel aangekomen. De eerste nacht daar heb ik met (jawel) 6 heren op de slaapzaal gelegen. Tot nu toe ben ik nog steeds het enige meisje dat in de slaapzaal slaapt. Het kan me niet veel schelen eerlijk gezegd, want voor 45 pond (5-6 euro) per nacht maakt het mij niet uit waar ik slaap. Het grappige is dat de heren zich ook nog moeten gedragen omdat er een meisje in de kamer slaapt, hahahha.

Nadat ik aangekomen was en een beetje was gesettled op 'mijn' kamer, ben ik met Terry (Amerikaan) en 2 jongens die in het hostel werken wat gaan drinken. Het was echt supergrappig, een van de twee Egyptenaren was als de dood voor katten en wisselde zelfs van plaats met zn vriend, hahah. Terry gaf hem ook nog op zn kop omdat ie zn rook van zn shisha (waterpijp) over de tafel naar mij toe blies (is niet handig met astma patienten hahah). Dus daarna blies hij het over zn schouder, naast zn stoel, onder de tafel, whahahah. Was erg grappig.

De eerste dag ben ik opgetrokken met Terry en samen hebben we het Egyptische museum bezocht. Het is een ontzettend groot museum en naar verluid wordt er een nog groter nieuw museum gebouwd, in de plaats van dit museum. Dat moet dan al helemaal enorm zijn.

De dag erna ben ik naar Koptisch Cairo geweest en heb ik het Koptisch Museum bezocht. Ook erg mooi en indrukwekkend. Op een gegeven moment heb ik nog een tijdje met de bewaking zitten kleppen, hahahah, ze hadden het vooral warm namelijk en totaal niet druk, hahah. Na het keten met de bewaking ben ik verder door het museum gegaan. Die dag heb ik ook de al-Muallaqqah kerk bezocht. Dat is de hangende kerk. Die heet zo omdat hij op de bastions van het Romeinse fort is gebouwd. Ik heb daar ook nog een prive rondleiding van een gids gehad en verteld waarom ik in Cairo was. Ze zijn erg geinteresseerd en vinden het leuk om te weten wat je doet. Aanstaande vrijdag ontmoet ik als het goed is een gids die Engels en Nederlands spreekt. Ik ga dan een aantal lastige vragen op m afvuren over een serie iconen op de iconostasis (het houten scherm voorin de kerk waarachter zich het altaar bevindt). Een dag later, op zondag, ben ik teruggeweest om een paar foto's te maken, wat erg lastig is, omdat je geen flits mag gebruiken. Gelukkig heb ik ook nog de foto's van mn docent. Op zondag ben ik ook verder het koptische deel ingeweest. Het is er nu een puinhoop omdat ze aan het bouwen zijn en ik heb geen idee of ik alle kerken nu wel of niet allemaal gehad heb, hahah.

In het Griekse convent deed ik bij nader inzien iets verkeerd. Ik was eerst beneden naar het kapeltje geweest en ben daarna naar boven gegaan waar je het klooster in lijkt te gaan. Ik wist dat niet, maar werd opgevangen door een non en die gaf me twee buisje van heilige olie en twee kaartjes met daarop ook iets heiligs (ik weet nog steeds niet wat). Die non zei daarna: ga nu maar naar beneden naar de kapel. Oeps, daar was ik dus al geweest. Echt weer iets voor een protestant om het net weer even anders te doen, hahah.

Een maandag heb ik de Nijl voor het eerst gezien en dat is me een rivier: GIGANTISCH Als je weet hoe groot de Jordaan of de rivier/levensader van Damascus is, dan is dit een oceaan, hahaha. Wel supermooi. ' s Avonds ben ik er langsgelopen samen met Huwi, een Canadees die nu in Engeland woont. Erg gezellig en ontzettend veel gelachen.

Gisteren was het erg warm, ik ben in het hostel gebleven en heb het rustig aan gedaan. Gisteravond ben ik wel samen met Celicia, een Amerikaanse vrouw, en Walied de 'hostel-kopt' naar de Nijl geweest en hebben een rondje op de Nijl gevaren. Erg grappig. Daarna hebben we nog wat gelopen en gekeken bij de boten waarop net getrouwde stelletjes hun huwelijk gingen vieren. Erg leuk om naar te kijken.

Gisteravond of eigenlijk vanochtend vroeg lag ik om een uur of 3 in bed. Lekker laat dus, hahah. Maar goed, je kunt hier beter 's avonds en 's nachts leven dan overdag, want nu is het ook alweer bloedheet.

Vanavond ga ik misschien naar een preek van pope (of zoals de Egyptenaren zeggen: bobe) Shenouda, de Koptische paus/patriarch. Het wordt in het Engels vertaald dus dat zou mooi zijn om daar bij te kunnen zijn. Ben benieuwd.

Nou dat was mn eerste weekje wel zo ongeveer in Cairo. Heb het erg naar mn zin en mn onderzoekje begint ook al wat vorm te krijgen. Maar dat blijft voorlopig nog even geheim, hahah.

Het tentamen in Damascus is naar mn gevoel trouwens goed verlopen, dus dat is mooi, hahah.

Groetjes,

Caroline

Reacties

Reacties

henk

Hoi Caroline

Heb je ook nog bijzondere treinen gezien. Verder veel plezier in Cairo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!