copticcaro.reismee.nl

Paus, beveiligingscamera en pyramides

Zo er is weer veel gebeurd. Het avondje van paus Shenouda was erg boeiend. Er was een koor en verder beantwoordde de paus vragen van gelovigen. Na afloop wilden Jonas (uit het hostel)en Michael (kopt die we in de kerk ontmoet hadden) nog naar de paus voor een zegening, maar het was onmogelijk door alle beveiliging etc. Toen de paus de kerk uitging stormde iedereen de kerk uit voor een zegening en raakten mensen de tafel aan waar hij aan had gezeten. Erg indrukwekkend. We zijn toen ook nog even naar de tombe van Markus geweest. Daarna hebben we ook nog even een atelier gezien waar ze iconen etc maakten.

De dag erna ben ik met Cecilia, een Californische, terug naar St Mark's gegaan. Helaas was de kerk zelf dicht, dus hebben we in de schaduw een paar uur zitten praten, wat ook erg gezellig was. Iemand van de beveiliging heeft ons nog een aantal van de kleine kerkjes beneden laten zien.

Afgelopen vrijdag ben ik weer naar 'mijn' kerk geweest, de al-Muallaqqah (Hangende Kerk), in Cairo. Daar heb ik weer een aantal gidsen ontmoet en rara wat er nu gebeurde? Er zijn daar gewoon mensen aan het werk voor me. Ik vroeg of iemand het Arabisch van de inscripties voor me kon overschrijven, omdat het bijna niet te fotograferen is. Er werd toen wat gepraat en toen was het opeens van 'ja, hij gaat met de beveiligingscamera kijken en dan schrijft ie het op'. En zo gebeurde. Ik heb nu een inscriptie. De rest doen ze deze week en dan kan ik alles ophalen op vrijdag, ze wilden zelfs dat ik terug zou komen! Vrijdag hebben ze misschien ook foto's van de iconen. Er schijnt namelijk iemand te zijn die foto's heeft van alle iconen. Dit is gewoon meer dan ik ooit had verwacht. De mensen hier zijn zo aardig en behulpzaam. Het is echt geweldig. Ik ben benieuwd wat ze allemaal klaar hebben liggen als ik vrijdag weer terugga.

Gisteravond ben ik weer met Cecilia en Wagiet/Walied/of je zijn naam ook schrijft met een bootje op de Nijl geweest. Deze keer was leuker. Jongens die Egyptisch dansen, hahah, hier dansen de mannen tenminste, kun je nou niet bepaald van Nederlanders zeggen, hahah. Ook twee vrouwen die buikdansten, moet je ook een keer gezien hebben natuurlijk. Het tochtje moest 15 minuten duren, maar na 10 minuten wilden ze de boot alweer aanleggen. Een groep jongens kwam, zoals het een goed Arabier betaamd, op gepaste wijze in opstand en ja hoor we kregen onze 5 minuten nog, hahahah.

Vandaag ben ik naar de pyramides geweest met Cecilia. Het was erg leuk. Voor het eerst van mn leven op een kameel!! Nu ben ik wel helemaal dood, het was en is erg warm. We hebben veel grappige foto's van daar. We hadden een gids en een klein jongetje, hahah. En twee kamelen, natuurlijk. Ik ben nu wel helemaal doodop. Ik weet nog niet wat ik morgen ga doen, beetje relaxen denk ik, bijkomen van de pyramides.

Maandag ga ik als het goed is met Jonas en Michael naar St Simeon's klooster. Ben benieuwd.

Groetjes,

Caroline

Reacties

Reacties

henk

Dubbel zeeziek, eerst op de nijl en daarna op het schip van de woestijn

Maaike

Wat goed om te horen dat je zo veel contacten maakt, hebt en krijgt. Voor alle info en alle gezelligheid is dat natuurlijk erg belangrijk!
ik ben ook erg benieuwd naar wat je allemaal van de kerk als info krijgt!
benieuwd naar de rest!
Groetjes, Maaike

Taco van der Zwaag

Hoi Caroline,
Wat heb jij een reisenergie zeg, na de cursus in Syrie!
Leuk om over jouw ervaringen te lezen, en wellicht tot een volgende keer in bilad-asham. Voor straks wens ik een goede reis terug en wel thuis.
Hartelijke groet, Taco (NIASD)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!