copticcaro.reismee.nl

Ventilator, djinns en Saydnaya

Er is weer veel gebeurd de aflopen week. Zo hebben we een aantal kakkerlakken in huis gehad :S (tip: hier gaan kakkerlakken nog gewoon dood als je ze goed onderspuit met chloor en de mieren ruimen hem daarna op!)

Een huisgenootje had al heel de periode dat ze hier was last van haar maag en darmen. Er is deze week een dokter geweest en later nog eens. Wat bleek het uiteindelijk te zijn? Een blindedarmontsteking! Ze is hier geopereerd en komt als het goed is deze zondag uit het ziekenhuis. Gelukkig gaat het naar omstandigheden nu weer goed met haar.

Deze week zijn we tot de conclusie gekomen dat we djinns in huis hebben. Er gebeurden allemaal gekke dingen in huis, die nou niet bepaald echt te verklaren zijn. Sinds we bismi allah (in naam van God)zeggen, na een tip van taxichauffeur Omar, is er niet echt meer iets gebeurd. Iets anders spannends dat gebeurde was met de ventilator. In de courtyard hebben we een grote ventilator aan de onderkant van het balkon hangen. Deze kwam op een avond plotseling naar beneden gedenderd. Hij viel net achter een huisgenoot neer. We waren allemaal erg geschrokken. Na twee dagen kwam de huiseigenaar om een nieuwe op te hangen. Een van ons zei toen dat het lijkt alsof het spookt in huis en of er misschien djinns waren, maar hij zei toen heel abrupt en defensief dat die er niet zijn. Hmmm, verdacht ja. Maar goed, het lijkt nu weer rustig te zijn.

Afgelopen week hebben we weer de gebruikelijke colleges gevolgd, maar wat minder excursies gehad. Gisteren hadden we wel een grote excursie. We zijn toen naar het klooster van Saydnaya geweest. Heel boeiend en heel indrukwekkend. Het klooster, zoals het er nu staat, is opgebouwd uit steen uit verschillende perioden, in totaal zijn er 5 lagen zichtbaar. Doordat we met 2 wetenschappers en een groep studenten waren werden er door de nonnen daar veel deuren geopend, die anders gesloten waren gebleven. Zo konden we in het museum kijken waar heel veel oude iconen lagen opgeslagen. Ook konden we de kerk van het klooster in. In het klooster komen trouwens nog steeds heel veel pelgrims. In de oude kapel van het klooster zou achter 2 zilveren deurtjes een icoon van Maria staan waaruit heilige olie zou stromen. (We kregen daar nog een watje met olie eraanin een zakje, een koordje om over de iconen te halen en een zakje met iets erin waarvan we nog niet weten wat het is.) De icoon waar het in het klooster om gaat bestaat echter niet meer. Het is waarschijnlijker dat deze is vervangen door een nieuwer exemplaar, aangezien ooggetuigenbeschrijvingen uit de Middeleeuwen al melden dat er alleen nog rode verfsporen te zien waren, maar geen afbeelding meer. De legende wordt echter natuurlijk nog in stand gehouden.

Rond het klooster staan verschillende oude kloosters/kerkjes, waar we in een aantal ook binnen zijn geweest. Erg mooi met alle iconen, etc. Ook echt een buitenkans natuurlijk, want je moet de man (of de non) met de sleutel vinden. Een aantal van de kerkjes was in oude Romeinse mausolea (graven). Ze hebben van binnen een kruisvorm, waardoor ze geschikt waren voor kerken. Ook kon dan in een van de 'balken' een apsis (ruimte voor het altaar) worden gemaakt. Je ziet het hier heel veel dat oude bouwwerken hergebruikt worden in een nieuwe context. Zo heb je Romeinse tempels die later als kerk en dan nog later als moskee gebruikt worden. De verschillen tussen moslims en christenen zijn trouwens ook niet zo groot. De nonnen in dit klooster gingen namelijk gekleed als moslims, tenminste zo zag het eruit. Lange gewaden, met een hoofddoek strak om het hoofd. In het zwart wel te verstaan. Toch heeft het wel iets, alleen lijkt het me nog steeds erg warm, haha.

Na een lange dag kwamen we weer terug in Damascus. Voor het eerst lag ik ook weer vroeg in bed: 23.00 Normaal is dat 0.00 of 0.30 hier, omdat het 's avonds gewoon veel beter weer is. Vandaag is het vrijdag, dus veel is dicht, maar in de loop van de dag gaat er toch weer veel open. Morgen gaan we naar Deir Mar Musa, een ander klooster. Daar moeten we en trap van 150 meter op. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. *houdt puffer in de aanslag*

Het verkeer valt me hier trouwens alles mee. Waar auto's in Egypte naar stoplichten kijken alsof het straatverlichting is, stoppen auto's in Syrie gewoon voor een rood licht! En richtingaanwijzers gebruiken ze hier ook. De snelheid op de snelweg valt hier vaak toch ook wel tegen: vaak 60/70 km/h, maar harder komt ook wel voor.

Wat hier erg prettig is, zijn de man-vrouw verhoudingen. Mensen raken je normaliter niet aan, tenzij ze geen respect voor je hebben. In de suq (markt), hoe druk ook, wordt je dan ook niet aangeraakt. Ook hoef je niet bang te zijn dat iemand zomaar binnen stapt ofzo. De huisbaas controleerde namelijk alle ventilators in de kamers en vroeg dan aan ons beneden of er in die en die kamer boven iemand zat, terwijl hij ook gewoon had kunnen kloppen. Maar goed, je weet hier tenminste wel waar je aan toe bent.

Morgen naar Deir Mar Musa en tot de volgende keer!

Caroline

Gert

Ha Caroline,
het is in het nederlandse inmiddels ook behoorlijk heet!
Maar kloosters als waar jij over schrijft missen we. Doe je ogen goed de kost, maak foto's waar je kan en verzamel legendes en materiaal zoveel je kunt. Een Fundgrube voor later, vast en zeker. En op korte termijn voor een presentatie waar we hier erg naar uitzien.
Hartelijke groet en heel veel entdeckersfreude!

henk

Sinds dat gisteren mijn internet en email het weer doet, maak ik weer deel uit van de wereld. Met je moeder naar Bredevoort geweest en volgende week gaan we een daagje fietsen op de Veluwe. Het weer ziet er goed uit, want sinds we dit gepland hebben, regent het doorlopend.

Groetjes en veel plezier

Mat

leuk om je reizen zo bij te houden. Eerst het mysterie van het zakje uit Saydnaya: ik vermoed dat er wierookkorrels in zitten. Aansteken en je zult het weten.
Nog een verzoekje: nu je toch kind aan huis bent in al-Mu'allaqah, kun je dan eens proberen foto's te nemen van de wandschilderingen in de zijkapel (van St Takla Hemanot)? Vooral de afbeeldingen in de nogal donkere achterste kapel interesseren mij, want zonder flits weigert de camera zijn werk te doen, en ik ken ze dan ook alleen maar van wat ik met mijn eigen ogen heb menen te kunnen zien.
Mat