copticcaro.reismee.nl

Regen in Syrie

De afgelopen dagen hebben we weer veel gedaan. Op donderdag zijn we op excursie geweest naar Apamea. De reis ernaartoe was een hele belevenis. De bus leek niet goed te zijn en we reden met 20km/h over de snelweg. Uiteindelijk ging het toch was sneller en hadden we de 250 km in 5 uur afgelegd. In Apamea hebben we over de site gelopen langs de collonade. Erg mooi en zeer indrukwekkend allemaal. Halverwege werden we met de bus weer opgepikt omdat het midden op de dag was en de temperatuur erg opliep. Daarna zijn we doorgegaan naar Huarte. Daar hebben we het mytraeum bekeken wat eveneens een kerk was geweest. Ernaast woonde een familie die nog nooit binnen had mogen kijken. Zij zijn ook mee naar binnen geweest. Na afloop kregen we thee aangeboden. Wij met 17 man naar binnen en thee drinken terwijl de moeder nog een kind de borst gaf. Dat er mannen bij kwamen werd niet erg gevonden. Het grappige is dat je de rolverdeling goed kunt zien. De vrouwen zetten de thee en de mannen delen het vervolgens uit. Toen we weer vertrokken met onze bus reden we een stukje de berg af zonder motor, omdat die niet wilde starten. s Avonds laat waren we dan uiteindelijk weer thuis.

Op vrijdagmiddag vertrokken we weer naar de volgende site: Palmyra. Een enorme nederzetting in de woestijn. Het rijden door de woestijn was wel leuk. Ook voor het eerst woestijn bij daglicht gezien. Was erg leuk. In Palmyra sliepen we in het Zenobia hotel, een viersterrenhotel op de site. Erg luxe, zeker als je de arabische huizen van de oude stad van Damascus gewend bent. Zaterdag zijn we de site overgegaan. s Ochtends vroeg wilden we naar de zonsopgang kijken, maar........ HET WAS BEWOLKT Wie gelooft dat nu? Bewolking in de woestijn? Nou ik kan er niks aan doen, maar het was echt zo. Wij weer terug naar het hotel en geslapen. Daarna ontbeten en de site weer op. De avond ervoor hadden we al een deel gedaan, want anders was het veel te veel geweest. Alles gaat s middags namelijk dicht in verband met de hitte.

Zaterdagochtend zijn we bij de torengraven gaan kijken. Dat zijn torens met daarin een aantal verdiepingen met schachten waarin mensen gestapeld werden begraven. Erg indrukwekkend. Ook zijn we in het museum geweest waar vondsten uit Palmyra lagen. Veel sculpturen, reliefs en mozaieken. Half in de middag zijn we weer teruggegaan naar Damascus, waar we s avonds weer aankwamen.

Alles bij elkaar heb ik het gevoel dat ik al 3 weken van huis ben, terwijl ik nog 7 weken voor de boeg heb. Zo veel hebben we al gedaan. Komende week gaat het iets rustiger worden met de excursies. Vanmiddag weer een deel van het nationaal museum. De komende weken doen we nog een aantal keren een deel van het museum, telkens een ander onderwerp.

Over het verkeer hier kan ik trouwens nog melden dat hier beter gereden wordt als in Egypte. Als mensen hier een rood stoplicht zien dan stoppen ze! Ja echt waar! En mensen gebruiken hun knipperlicht!! Ja ook echt waar! Heel bizar allemaal, hahha. Taxi's gebruiken hier een meter wat ook er gunstig is, aangezien je dan niet zo snel wordt belazerd.

Nog iets anders opvallends het was koud vannacht! Tenminste voor Syrische begrippen dan. Zelfs de ventilator (ja ik heb er nu een die wel werkt :D) voelde koud aan, hahah. Maar goed, het zal wel weer bloedheet worden. Dat is een ding waar je hier altijd op kan vertrouwen!

Groetjes,

Caroline

henk

Grandioos al die ervaringen. Volgende week ga ik met je moeder en zus naar Bredevoort, boeken kijken en kopen. Fijn dat het zo goed met je gaat, geniet ervan en ben nu al benieuwd naar je volgende mail

Groetjes

Henk

Inge

He Caroline,

Wat maak je veel mee zeg, allemaal heel interessant hoor. Ja wolken in de woestijn hebben wij in Egypte ook meegemaakt dan sta je wel even raar te kijken maar blijkbaar komt het dus vaker voor.

Als je al het idee hebt er heel lang te zijn is het alleen maar een teken dat je je thuis voelt dus prima toch. De tijd gaat al zo hard dus geniet er flink van.

Groeten,
Inge

anton

ha Caroline, ik maak me zorgen om je, je drink toch niet teveel, bewolking in de zon ha ha. Maar verder alles goed? ik denk dat de auto wel doorgaat voorje maar ik beloof niets. Pas goed op jezelf. Groetjes Anton

anton

ik bedoelde bewolking in de woestijn ha ha